Tradera Suger
August 28, 2008, 08:26:11 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Seriösa kontroller!  (Read 3193 times)
Erfaren
Guest
« on: October 07, 2006, 06:19:49 AM »

Varför kan inte Tradera göra seriösa kontroller för att bekräfta medlemmarnas riktiga identitet??

Jag vet, det finns dom som kommer at säga att det inte går till 100% och att det vore fel att granska personuppgifter, men för hexxte det är ju för medlemmarnas skull!!!!!!!!!!!!!!!!

Även om det inte går till 100% så vore väl någon form av säkerhetsåtgärd att föredra?!
I dagsläget kan vem som helst hitta på uppgifter och lura medlemmar utan att tradera gör något åt det innan det händer.

På andra sajter görs nogranna kontroller på varje registrerad medlem för att slippa ha en massa missnöjda och lurade medlemmar.

Svaret är ganska enkelt det är antingen för dyrt för stackars tradera eller så bryr man sig inte... förmodligen både och!

Om nya uppstickare som ex budera.se kan sköta kontroller mot statens personregister så borde även andra kunna göra det trots att det kostar en del.
Traderasäljare
Newbie
*

View Profile
« Reply #1 on: October 07, 2006, 06:47:16 AM »

Eftersom de redan har miljontals registrerade användarnamn (inte aktiva användare) vars identiteter inte har kontrollerats skulle det antagligen ta ganska lång tid att göra det. Men om du enbart syftar på nya medlemmar så antar jag att det är okej, så länge som det är vettiga kontroller.
För att kunna lägga bud (däremot inte för att registrera sig) på amerikanska Ebay måste man t.ex. uppge kreditkortsnummer om man är ny användare. Själv har jag inget sådant, och även om jag skaffade det så skulle jag absolut inte ge numret till Ebay, så jag hoppas verkligen att de inte inför detta nu när Ebay har tagit över.
Att kolla mot personregistret skulle kanske fungera för det mesta, men många (förmodligen även Traderaanvändare) har skyddad identitet. Många andra bor utanför Sverige, och en del skulle antagligen tycka att det är integritetskränkande. Så det finns ingen bra lösning för hur detta kan göras utan att vissa giltiga identiteter räknas som ogiltiga.
more4less
Jr. Member
**

View Profile
« Reply #2 on: October 07, 2006, 06:57:05 AM »

En kompis till mig registrerade sig för ca 1 år sedan och hans adress stämde inte överrens med vad som var registrerat i folkbokföringen under hans personnummer... Tradera vägrade öppa hans konto då de ansåg att det var "oseriöst att lämna felaktiga uppgifter". Uppgifterna var inte felaktiga, bara att han inte registrerade sig med sin hemadress..utan jobb adressen...

Jag tror det kollar fast vet inte exakt hur och vad.
Jay
Jr. Member
**

View Profile
« Reply #3 on: October 07, 2006, 09:51:31 AM »

För ett företag är det väl enkelt att prenumerera på någon tjänst som gör att de kan kolla personnummer mot adressregister.
Kan ju inte vara så svårt och inte kan det väl kosta så mycket heller..

Dock vad jag har hört också är att en kille som emellanåt är i Danmark och jobbar fick sitt konto spärrat när han loggade in därifrån.
Antagligen registrerar de ip-adresserna och gör kontroller också.

Det börjar likna PayPal där de loggar ditt datornamn, ip adress m.m. som de kan få ut av din anslutning till deras server.

Visst skall man ha ett säkert system som gör att man kan känna sig trygg när man gör affärer, men om Tradera inte hjälper till när man blivit lurad kan man ju undra vad de skall ha alla uppgifter till?
Jax
Newbie
*

View Profile
« Reply #4 on: October 12, 2006, 07:28:23 AM »

Egentligen är det inga som helst problem, men tradera är för snåla. Registreringen på QXL tycker jag är ett bra föredömme, din aktiveringskod skickas per post. På det sättet slipper man en hel del falska registreringar, och har bättre koll på säljarnas identitet. Tradera däremot tycker att det är för omständigt och dyrt, men det är en ganska liten kostnad med tanke på deras höga avgifter. Dålig service helt enkelt.
Jax
Newbie
*

View Profile
« Reply #5 on: October 12, 2006, 01:44:28 PM »

Hmm..

Det är ett par år sedan jag registrerade mig på QXL, så Erfaren har nog bättre koll på läget. Embarrassed
Jay
Jr. Member
**

View Profile
« Reply #6 on: October 13, 2006, 12:38:19 AM »

Det tar nog inte lång tid innan Tradera börjar ta in kreditkorts nummer som säkerhet...
Precis som eBay och de tillåts att dra pengar från det när de känner för det...

Precis vad eBay och PayPal gör...
SkyForce
Newbie
*

View Profile
« Reply #7 on: October 21, 2006, 12:11:07 AM »

Eftersom de redan har miljontals registrerade användarnamn (inte aktiva användare) vars identiteter inte har kontrollerats skulle det antagligen ta ganska lång tid att göra det. Men om du enbart syftar på nya medlemmar så antar jag att det är okej, så länge som det är vettiga kontroller.
För att kunna lägga bud (däremot inte för att registrera sig) på amerikanska Ebay måste man t.ex. uppge kreditkortsnummer om man är ny användare. Själv har jag inget sådant, och även om jag skaffade det så skulle jag absolut inte ge numret till Ebay, så jag hoppas verkligen att de inte inför detta nu när Ebay har tagit över.
Att kolla mot personregistret skulle kanske fungera för det mesta, men många (förmodligen även Traderaanvändare) har skyddad identitet. Många andra bor utanför Sverige, och en del skulle antagligen tycka att det är integritetskränkande. Så det finns ingen bra lösning för hur detta kan göras utan att vissa giltiga identiteter räknas som ogiltiga.

Tror inte man behöver kreditkort för att buda på e-bay. Är det nått nytt de har hittat på för nyregistrerade?. Jag kan i alla fall buda och jag har då inget kreditkort!. Köpte en Casio-klocka i sommras bla! Läste i reglerna att det tydligen är för auktioner över $15.000 som man måste validera sig medelst kreditkort!. Ingen fara för mig således skulle aldrig köpa nått så dyrt;). För att sälja måste man dock ha kreditkort oavsett summa på auktionen!
Traderasäljare
Newbie
*

View Profile
« Reply #8 on: October 22, 2006, 03:48:59 PM »

Tror inte man behöver kreditkort för att buda på e-bay. Är det nått nytt de har hittat på för nyregistrerade?. Jag kan i alla fall buda och jag har då inget kreditkort!. Köpte en Casio-klocka i sommras bla! Läste i reglerna att det tydligen är för auktioner över $15.000 som man måste validera sig medelst kreditkort!. Ingen fara för mig således skulle aldrig köpa nått så dyrt;). För att sälja måste man dock ha kreditkort oavsett summa på auktionen!

Jag kunde i alla fall inte lägga bud utan att bekräfta min identitet med ett kreditkortsnummer när jag testade för ett halvår sedan. Att registrera ett användarnamn gick bra, men det var vid första budet som det blev problem. Det är möjligt att det bara är nya användare som måste göra detta, i så fall.
Ben Dover
Newbie
*

View Profile
« Reply #9 on: December 13, 2006, 08:01:23 AM »

Men Tradera GÖR ju kontroller mot folkbokföring osv... de HAR ju ett system. Som HAR kostat pengar att ta fram. Sen beror det ju på bedragarna att de ändå lyckas regga sig genom att helt kopiera någons identitet men det är väl inte Traderas fel. Det tillkommer mer än 1000 nya medlemmar per dygn - skall man sprätta 1000 brev om dagen skulle ni väl gnälla om att personalkostnaden för det är ENORM och att man kunde sänka avgifterna istället + att Tradera har FÖR MYCKET kontroll på sina medlemmar...
mustbfashion
Newbie
*

View Profile
« Reply #10 on: December 13, 2006, 08:58:28 AM »

Visst görs det kontroller och nu verkar de ha börjat med samma system som eBay.
De kollar ip-nummer, ditt datornnamn och Produkt id nummer på Windows installationen för att se om datorn har varit uppkopplad med ett annat konto tidigare..

Så om du blivit avstängd med ett konto tidigare och reggar ett nytt konto från samma dator stänger de ner dig direkt för de ser att det är samma dator..

Installera om datorn först och byt datornamn och produkt nyckel
mustbfashion
Newbie
*

View Profile
« Reply #11 on: December 13, 2006, 09:10:33 AM »

Men Tradera GÖR ju kontroller mot folkbokföring osv... de HAR ju ett system. Som HAR kostat pengar att ta fram. Sen beror det ju på bedragarna att de ändå lyckas regga sig genom att helt kopiera någons identitet men det är väl inte Traderas fel. Det tillkommer mer än 1000 nya medlemmar per dygn - skall man sprätta 1000 brev om dagen skulle ni väl gnälla om att personalkostnaden för det är ENORM och att man kunde sänka avgifterna istället + att Tradera har FÖR MYCKET kontroll på sina medlemmar...

En Tradera anställd har hittat hit...
24hfashion
Jr. Member
**

View Profile
« Reply #12 on: December 15, 2006, 11:48:54 PM »

Det verkar även jämföra lösenorden på kontona..

Startade ett nytt konto efter att blivit avstängd men blev nedstängd inom 1 dygn med svaret: "vi har hittat kopplingar till andra konton"

Den enda kopplingen var att det var samma lösenord..

Pages: [1]
  Print  

Jump to: