Tradera Suger
August 28, 2008, 11:25:07 AM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Storsäljare behöver inte följa reglerna  (Read 2217 times)
Traderasäljare
Newbie
*

View Profile
« on: October 06, 2006, 09:00:40 AM »

De regler som Tradera har behöver tydligen bara följas av vanliga säljare, medan de personer som de tjänar tillräckligt mycket på kan få göra i princip vad som helst. Själv har jag mailat dem angående en oärlig säljare två gånger och bifogat massvis av bevis, utan att de gjorde ett dugg åt det.  Det enda som hände var att jag fick kortfattade standardmail tillbaka.

Gränsen som Tradera har haft tidigare är att man blir avstängd om man har fått tre negativa omdömen av olika köpare. Numera verkar de inte bry sig om detta, se t.ex. någon av följande:

http://www.tradera.com/trader/trader_grade.aspx?ftgnr=897132

http://www.tradera.com/trader/trader_grade.aspx?ftgnr=366394

http://www.tradera.com/trader/trader_grade.aspx?ftgnr=77926 (den här säljaren har lyckats tvinga bort de flesta av sina tidigare negativa omdömen genom att alltid lämna hämndomdömen som han kvittar mot dessa. I själva verket har ytterligare flera hundra säljare varit missnöjda. En läsvärd sida speciellt tillägnad denne säljare finns även på http://www.anzwers.org/free/steele/  ).

Med hundratals negativa omdömen borde en säljare bli avstängd, om än tillfälligt, så att de inser att de inte kan fortsätta på detta sätt.
Jay
Jr. Member
**

View Profile
« Reply #1 on: October 07, 2006, 09:41:16 AM »

Jag fick till svar av Tradera en gång att upp till 10% negativa är ok om du säljer mycket.
10% "försvinner i mängden" som de sa..

Jag tror att de skiljer mellan säljare också genom de som utnyttjar deras sida och väljer att lista så billigt som möjligt (utan bild och extra krusidull) och de som väljer att lista alla med bild, typ 24hshop. Det är ju uppenbart att de tjänar så mycket pengar på denna säljare att han/de/hon får fortsätta trots alla negativa omdömen

Det finns en del andra saker man kan ta upp om detta med negativa omdömen och det är att nya medlemmar inte borde få lämna negativt omdöme innan de själva fått ett positivt (eller liknande).. Men det kan vi ta i en annan diskussion =)
more4less
Jr. Member
**

View Profile
« Reply #2 on: October 09, 2006, 09:03:32 AM »

Självklart favoriserar de säljare som spenderar massa pengar och inte gnäller något...
Det är ju såna kunder man vill ha.. som bara bugar och bockar och tackar för att de får använda tjänsten..
tre_bockar
Newbie
*

View Profile
« Reply #3 on: October 11, 2006, 04:56:56 AM »

10 procent!?
MaCCaDk har över 500 dåliga omdömen, under de senaste sex månaderna och lika många under de senaste 12 månaderna. För utom mig, blir folk lurade dagligen av denna säljare. Vad jag har hört kan man inte göra något åt dem eftersom de har sin bas i Danmark. Man kan väl för tusan kasta ut dom som inte följer reglerna Huh!!!
24hfashion
Jr. Member
**

View Profile
« Reply #4 on: October 11, 2006, 07:14:13 AM »

Wow.. jag fick lov att kolla.. Han har 14% negativa denna månad och 7% på 6 månader.. Men Tradera tycker väl att de tjänar pengar på honom...

Omdömesöversikt
                              Positiva Negativa
Senaste månaden           1169 168
Senaste 6 månaderna      7537 513
Senaste 12 månaderna    7537 513

« Last Edit: October 11, 2006, 07:16:10 AM by 24hfashion » Logged
kommer_byta
Newbie
*

View Profile
« Reply #5 on: October 13, 2006, 07:09:32 AM »

Lite får man ju också se hur mkt dom säljer, alltså på över 20 000 auktioner vore det nästan lite kontigt om inte några är missnöjda så mkt gnälligt folk det finns på Tradera. Ofta är inte omdömena ärligt befogade. Inte mina egna iaf. Hatar dom negativa jag fått och inte kan jag göra något åt det heller.

Ang MaccaDk så har vi handlat av honom; eller ja, min sambo mest och vi har nog handlat uppemot 100 auktioner och har varit skitnöjda rent ut sagt.
evamicke1973
Newbie
*

View Profile
« Reply #6 on: October 13, 2006, 07:22:50 AM »

har oxå handlat en del auktioner ov dem och ddet funkade bra utan att levtiden var lite lång.
Läser man deras negativa så tycker jag att många är väldigt orättvisa

tex lägger på moms på bud och frakt
ett sådabt neg kommer från en person som inte kan räkna
deras betal system räknar bort momsen från budet lägger på frakten och sedan blir det moms på inte tvärtom som det står i en del av de negativa

dyr frakt

All frak står i auktionen. Tänk även på att alla deras varor skickas som "riktiga paket" alltså allt går att spåra

vidare om en kund köper 20 auktioner vid ett tillfälle och kunden inte är nöjd med en av dessa 20 så borde kunden lämna 19 positiva och ett negativt. Är det så ? Nej, då dunkar det in 20 negativa istället

Man kan inte enbart stirra på siffror man måste även läsa mellan raderna.
Jay
Jr. Member
**

View Profile
« Reply #7 on: October 15, 2006, 09:56:11 AM »

Lite får man ju också se hur mkt dom säljer, alltså på över 20 000 auktioner vore det nästan lite kontigt om inte några är missnöjda så mkt gnälligt folk det finns på Tradera. Ofta är inte omdömena ärligt befogade. Inte mina egna iaf. Hatar dom negativa jag fått och inte kan jag göra något åt det heller.

Ang MaccaDk så har vi handlat av honom; eller ja, min sambo mest och vi har nog handlat uppemot 100 auktioner och har varit skitnöjda rent ut sagt.

JA.. är det något jag lärt mig under 3-4 år på Tradera är det att folk VILL lämna negativa omdömen.. Jag har drivit ett företag (gör fortfarande) som har sålt varor på Tradera och i varje försändelse skickade vi med ett brev och skrev typ "tack för ditt köp, hoppas allt är till belåtenhet. Om det skulle vara några problem hör av er till oss så löser vi det".. Trots att vi bad folk att höra av sig om det vara några problem så fick vi först negativa omdömen och VI fick lov att kontakta kunden och fråga vad problemet var..

Vad är det med folk?? Vill man så gärna lämna ett negativt omdöme? Är det bättre att lämna ett negativt omdöme först istället för att försöka lösa problemet innan? Men det är väl typiskt svenskt..? Gnäll så fort man har chansen..
Pages: [1]
  Print  

Jump to: