Tradera Suger
January 08, 2009, 08:56:32 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1] 2
  Print  
Author Topic: Frakt-bedrägeri  (Read 2078 times)
exocet
Newbie
*

View Profile WWW
« on: August 09, 2008, 07:44:14 AM »

En varning avseende Tradera-säljaren arne999 av vilken jag har köpt en vara.

Han tar ut nästan dubbel frakt. För den vara jag köpte ville han ha 65:- för frakten samt 9:- för emballage, totalt alltså 74:-. När varan levererades kom den i Postens vadderade brevpåse storlek M vilken är förfrankerad för upp till 2 kg, inget extra emballage hade använts. Brevpåsen kostar 39:90, med andra ord har 34:- för mycket tagits ut för frakten.

Tradera hävdar att de inte vill ta ställning, men genom att inte göra det har de automatiskt tagit ställning till säljarens fördel. Med andra ord godkänner Tradera dylika bedrägerier, bara de skinnar sina användare på några kronor till.

Säljaren ifråga vägrar göra en återbetalning av det överskjutande beloppet och är dessutom mycket otrevlig i sina mail.

Tradera rekommenderar telefonkontakt, men i ett dylikt fall vill jag ha svart på vitt så inga oklarheter kan finnas om vad som sagts och inte sagts.

I skrivande stund har säljaren ytterligare 16 auktioner med likadana eller liknande objekt vilka anges ska ha samma fraktkostnad, 65:- plus emballage. Det skulle medföra en extra vinst på porton om 544:-.

Om det är någon mer som drabbats av samme säljares frakt-bedrägeri vore jag tacksam om ni kunde tala om det, det vore intressant att se hur många fler han har lurat på pengar.
exocet
Newbie
*

View Profile WWW
« Reply #1 on: August 10, 2008, 01:55:58 AM »

Säljaren arne999 är i sin korrespondens mycket otrevlig, förolämpande, förnedrande och nedlåtande. Ska jag som köpare verkligen behöva stå ut med detta utan att få någon som helst uppbackning av Tradera? Fast det är klart, de tjänar ju inget på mig som köpare, varför bry sig om mig?

Det handlar egentligen inte om så mycket pengar, men i om man ser till varans värde så blir det en fördyring med 35,78% och frågan är om jag i sådant fall inte lika gärna kunnat köpa den i butik...

Nedan den inledande kommunikationen i den här affären, resterande läggs till när jag ser hur det hela fortlöper. Jag kan bara säga att det är hårresande hur mycket dumt en person kan haspla ur sig...

--------- Från säljaren ---------

Du vann en auktion av CD-skivor skivor av mig!
pris på discarna 95kr+postens frakt 65kr inklusive skrymmande +9kr i emballageavgift=169kr
var vänligen sätt in det på Xxxxbankskonto:XXXXX XXXXXXXXXX
Även Ditt alias som meddelande!
Maila mig när det e gjort.
Så fort jag ser pengarna på kontot så skickas skivorna.
MvH:arne999

--------- Från mig till säljaren och Tradera ---------

Hej arne999,

Notera att kopia av detta mail skickas till Namn2 (Tradera-användaren vilken vunnit auktionen) samt till Tradera.

Avseende leverans av vara från Tradera-auktion nr XXXXXXXX har leverans ej skett till den kostnad som anges i auktionen tillika betalningsinformationen via e-mail och vi vill ha återbetalning av överskjutande belopp.

Leverans har skett i vadderad brevpåse från Posten vilken är förfrankerad för upp till 2 kg. En sådan brevpåse kostar 39:90, avrundat till hel krona 40:-. Något extra emballage har ej använts. Detta till trots har du tagit ut 65:- för frakt samt 9:- för emballage, summa 74:-.

Vänligen återbetala överskjutande 34:- till konto XXXX-XX-XXXXX hos Xxxxbank omgående.

Xxxxx 2008-08-07

Namn1 & Namn2

--------- Från Tradera ---------

Hej ,

Tack för ditt mail!

Tråkigt att ni två inte har kunnat komma överens med varandra..

Jag ser dock att ditt mail inte innehöll några frågor till Tradera, utan att mailet är en kopia på mailkonversationen mellan dig och din motpart så därför skickar jag nedanstående information till dig.

När det gäller mailkonversationer så är det omöjligt för oss på Tradera att bilda oss en korrekt uppfattning om en affär. Detta beror på att en mailkorrespondens aldrig kan ge en fullständig inblick i och bakgrund till ett problem.
Innehållet kan lätt ändras och man har ingen möjlighet att verifiera avsändaren av vidarebefordrade mail samt att vi inte heller vet om det har skett annan kommunikation förutom det vi ser i detta mail. Om vi tar ställning utifrån en mailkonversation kan det i förlängningen juridiskt sett komma att ställas emot Tradera.

Hoppas att du förstår vår sida av det hela.

Vi rekommenderar er två att ta kontakt med varandra via telefon så att ni kan lösa detta på bästa sätt så snart som möjligt. Ett enkelt telefonsamtal och en öppen dialog brukar kunna lösa det mesta, men om det skulle behövas så kan vi maila er gemensamt och uppmana till en bättre lösning.

Läs mer här:

Råd och rekommendationer:
http://www.tradera.com/service/tradera_dispute.asp
Borttagande av omdöme:
http://www.tradera.com/service/feedback/feedback_withdrawal.asp

Ha en trevlig helg!

Med vänlig hälsning

Kajsa på Tradera

http://www.tradera.com

om du inte kan läsa vad som står i annonsen så ska du inte bjuda heller! Men varorna kommer heller inte hit eller fraktas till posten gratis! Jag har upphämtning hemma av posten då jag har svårt att röra mig!
Det kostar en hel del varje gång att upphämtas!
Men är man trångsynt så e man!

Kattmamma
Newbie
*

View Profile
« Reply #2 on: August 10, 2008, 07:12:34 AM »

Det enda du kan göra är tyvärr att glömma det här. Du kommer INTE att få nån hjälp från Tradera ändå.
Lämna ett negativt omdöme, och köp inget från den här j-a typen igen.
Ett varningens ord är på sin plats:
Om du fortsätter att maila Tradera ang. detta, kan de helt enkelt stänga av dig. Du blir helt enkelt "besvärlig". Det har hänt andra. Det är så att svenska folket är väldigt mesiga och detta vet Traderas s k "support".  Roll Eyes
exocet
Newbie
*

View Profile WWW
« Reply #3 on: August 10, 2008, 05:03:11 PM »

Kattmamma, Tradera har jag mailat en enda gång och det var en CC på det mailet som gick till säljaren. Glömma det tänker jag inte göra, jag är trött på alla dessa oärliga människor som befolkar nätet.
Kattmamma
Newbie
*

View Profile
« Reply #4 on: August 11, 2008, 05:22:48 AM »

OK, men vad exakt tänker du göra? Som du skriver själv: Tradera avsvär sig allt ansvar. En polisanmälan kommer du garanterat inte alls långt med. Jag säger detta eftersom jag har haft mina duster med Tradera.
Du har redan betalat till idioten - tror du att han kommer att betala tillbaka?

Jag förstår mycket väl att du är ordentligt trött på alla bedragare - det kryllar av dem. Titta bara på 24hshop - trots alla neg. omdömen får de fortsätta. Å andra sidan tjänar Tradera MYCKET pengar på just 24hshop.
Detta är i slutändan det enda Tradera bryr sig om: money, money, money. Giriga jävlar!  Cry
exocet
Newbie
*

View Profile WWW
« Reply #5 on: September 01, 2008, 12:54:01 PM »

Nu har idioten (arne999) haft mage att lämna negativt omdöme trots att han fick betalning mindre än 10 minuter efter att betalningsinformation skickades av honom. Inom kort lägger jag upp resterande kommunikation i ärendet för allmän beskådan, så får var och en avgöra vem som är skurken i det hela.

Just nu avvaktar jag eventuell kommentar på det omdöme han fick innan även omdömen med kommentarer läggs till. Han har själv öppnat Pandoras ask, nu får han ta smällen med hela kommunikationen tillgänglig för alla och envar...
« Last Edit: September 01, 2008, 12:55:46 PM by exocet » Logged
Kattmamma
Newbie
*

View Profile
« Reply #6 on: September 01, 2008, 01:06:47 PM »

Hej igen!
Lägger du upp det i ett s k "personligt meddelande"? Då kommer nazi-supporten att agera - MOT dig. Jag har råkat ut för det där när jag var på Tradera. En annan idiot använde mig som psykolog, och j-r vad jag fick stå ut med innan hon äntligen betalade för sig. Jag skrev om incidenten i ett "pers. meddelande", och direkt hade jag supporten på mig!  Roll Eyes
Tydligen får man inte nämna namn/alias.
Å andra sidan så kanske du kan fixa till det lite snyggt utan att nämna namn? (Använd fantasin...)
Men häng ut den jäveln här!  Cry
exocet
Newbie
*

View Profile WWW
« Reply #7 on: September 01, 2008, 01:24:00 PM »

Det finns andra kanaler än personligt meddelande på Tradera. Med 15 års erfarenhet av permission marketing ska jag nog kunna fixa det. Först ut är dock att få med den fullständiga kommunikationen i den här forum-tråden...
Kattmamma
Newbie
*

View Profile
« Reply #8 on: September 01, 2008, 01:40:11 PM »

Bra! Det ser vi fram emot!  Grin
exocet
Newbie
*

View Profile WWW
« Reply #9 on: September 01, 2008, 04:34:38 PM »

OK, nedan följer den fortsatta kommunikationen, se inledningen i början av tråden. Alla mail nedan är i kronologisk ordning.

--------- Från mig till säljaren ---------

arne999,

Otidigheter har inte i en kommunikation som dessa att göra, dem kan du använda i andra sammanhang. Som handikappad sedan 43 år har jag aldrig använt mitt handikapp som ursäkt för att slippa ta ansvar för mina egna handlingar och har ingen som helst förståelse för personer som gör det.

Jag kan mycket väl läsa vad som står i annonsen likväl som jag kan läsa vad som står i betalningsinformation via e-mail. Om du i annonsen skriver att frakten är 65:- ska också försändelsen vara frankerad för 65:-. Om du skriver att du ska ha betalt för emballage ska du också använda emballage som renderar en kostnad utöver fraktkostnaden.

Dina omkostnader utöver detta, till exempel din kostnad för leverans av godset till dig, ska vara inbakade i köpesumman och ej läggas till totalsumman på annat sätt såsom har skett i det här fallet.

Vänligen tillse att den begärda mellanskillnaden om 34:- återbetalas omgående till vårt konto nr XXXX-XX-XXXXX.

Xxxxx 2008-08-09

Namn1 & Namn2

vadå omgående?Huh
Ställer du krav eller???

arne999,

Du behöver inte göra dig dummare än du redan är med dylika kommentarer. Det du har gjort med frakt med mera är bedrägligt beteende alternativt bedrägeri.

Vid koll i ditt personliga meddelande hänvisar du till Postens hemsida för porto-uppgifter. Den frakt med emballage du skickat varan med kostar 39:90, inte 74:-. Vidare vid koll av dina egna omdömen ser man att du själv kritiserar andra säljare avseende porton, varför det blir än mer obegripligt att du tar ut nästan dubbelt porto.

Vår tolerans med Internet-bedragare är noll. För att undvika rättsliga åtgärder vore det lämpligt om återbetalning gjordes omgående till vårt konto nr XXXX-XX-XXXXX vid Xxxxbank.

Xxxxx 2008-08-09

Namn1 & Namn2

skicka tillbaka varan hit så återbetalar jag allt du betalt!
annars kan du glömma det då dina alternativ står i annonsen!
Jag har redan pratat med traderas support o de säger om det står i annonsen så kan de inget göra då det står utförligen vad som gäller!
Om det e nån som e dum här e väl inte jag! Det e väl den som inte kan läsa innehållsförteckningen i en annons!!!!
Trorligtvis ved du inte vad ett bedrägeri är heller!
34:- som du säger är varken bedrägligt beteende alternativt bedrägeri.
Så du får nog läsa (om du nu kan det på grund av vissa omständigheter) på angående lagtexter o paragrafer angående dina påståenden!
Men anmäl du mig så kommer lagensväktare visa vem som e dum!
Du skrev vår tolerans??? Vilka e det då?Huh?

arne999,

Återbetalning kan göras till vårt konto nr XXXX-XX-XXXXX vid Xxxxbank enligt nedan:

169:-  Ursprunglig betalning dig tillhanda 2008-08-05
 65:-  Frakt retur
  9:-  Emballage retur

243:-  Summa att betala

När summan i sin helhet finns på vårt konto skickas varan i retur till dig.

Vad gäller innehållet i ditt senaste mail har jag insett under tidigare kommunikation att det är bortkastad energi att disputera något med dig, du tycks sakna mognaden att överhuvudtaget vara inbegripen med handel. Jag kan bara säga dig att du är väldigt mycket ute och cyklar.

Notera dock att du har ett ansvar att tillse att det som står i annonstexten är korrekt, vilket inte är fallet när du tar ut en summa för frakt som är nästan dubbelt så hög vad frakten egentligen kostar. Det är förutom vad som nämnts tidigare även otillbörlig marknadsföring.

Xxxxx 2008-08-10

Namn1 & Namn2

vi betalar ut kostnaden när varan du har e i retur!
Eller du går till affären o säger:min vara e fel o ni får varan tbx när du fått pengarna ! TOCK TOCK

Handel vet jag nog mer om dig!
Du e sån bror duktig som bikers spottar på

dessutom e frakten hit här o härifrån gratis ditt pulver

du mnåste vara den dummaste av alla skåningar som finns

vilka e det som inte tål toleransen då? säg det nu då

arne999,

Returleverans sker enligt samma vilkor som första leverans, betalning i förskott. Du kan inte jämföra med hur handel bedrivs i affär.

Ska jag uppfatta din kommentar om "bikers" som ett förtäckt hot?

Sedan när är frakt kostnadsfri? Om så vore fallet, varför ska du då ha 74:- för frakten själv?

Dina egna kommentarer visar med all önskvärd tydlighet vem det är som inte spelar med alla kort i leken.

Återbetalning samt returleverans efter samma vilkor som den ursprungliga leveransen, se förgående mail.

Xxxxx 2008-08-10

Namn1 & Namn2

Nä trodde du var biker efter dina uttalande!
man känner ju inte alla!hehe
Du får tillbaka allt om du skickar tillbaka varan

du tror jag vill tjäna pengar på detta. haha jag gör det för det e roligt men vissa e juuuuuuuuuuuuuuu snåla skåningar hehe

arne999,

Du har noll på förtroendekontot efter dina mycket otrevliga mail och kommentarer. För att du ska leverera begär du betalning i förskott, detsamma gäller en returleverans till dig.

Förolämpa inte min intelligens med att tro att jag skickar en retur till dig utan betalning i förskott och sedan står utan såväl vara som kapital.

Xxxxx 2008-08-10

Namn1 & Namn2

du säger att biker e ett fördolt hot o sen tycker du jag e ett as som inte gör rätt för miug! Du jag e inte en skåning som du e!

---------------------------------

Efter kommunikationen ovan intet förrän 2008-09-01 då denna mycket förvirrade individ hade mage att lämna ett negativt omdöme:

Ber sig otrevligt åt trots att fakta står i annonsen! Mycket oseriös Traderare!

Observera att detta är det enda negativa omdömet som har lämnats avseende min sambo och mig medan arne999 själv har ett flertal negativa omdömen. Nåväl, han släppte själv katten ur säcken, så jag/vi har nu själva lämnat ett negativt omdöme:

VARNING FÖR FRAKTBEDRÄGERI!!! Mycket otrevlig och oförskämd när han avslöjas!!!

Nästa är att avvakta en eventuell kommentar från arne999's sida...

Fotnot: Jag är inte skåning, jag bara råkar bo i Skåne, vilket arne999 också gör...
exocet
Newbie
*

View Profile WWW
« Reply #10 on: September 01, 2008, 05:06:30 PM »

Och så kom hans egen kommentar på omdömet:

Hotfulla mail o ville inte skicka tbx varan fast han fått betalt! Bedragare!

Observera att någon betalning från arne999 ej har kommit. Den här individen spelar inte med alla kort i leken, det är ju ett som är säkert...

Vår egen kommentar på omdömet följer:

Alla mail sparade och den som är otrevlig är Hr Arne. Fråga gärna, vi svarar...
exocet
Newbie
*

View Profile WWW
« Reply #11 on: September 01, 2008, 05:41:16 PM »

Jag har nu skickat ett nytt mail till arne999 angående den påstådda betalningen och det oförtjänta omdömet.

arne999,

Följande stod att läsa som kommentar till det negativa omdöme du fått som direkt respons till det negativa omdöme du själv lade, vilket dessutom var helt oförtjänt:

Hotfulla mail o ville inte skicka tbx varan fast han fått betalt! Bedragare!

Om du menar att du har betalat vänligen sänd kopia/skärmdump av den betalningen. Det finns ingen betalning från dig registrerad så vitt vi kan se.

Xxxxx 2008-09-02

Namn1 & Namn2

Kattmamma
Newbie
*

View Profile
« Reply #12 on: September 01, 2008, 06:10:10 PM »

Skall bli intressant att se hur detta utvecklar sig.
Det finns många "Arne" på Tradera. Och då menar jag inte enbart att han är en bedragare, utan lever i salig okunskap om stavning. Har grammatiken gått förlorad i dagens samhälle?
Ja, jag erkänner. Jag är en stavningspolis... Kiss

exocet
Newbie
*

View Profile WWW
« Reply #13 on: September 01, 2008, 11:29:34 PM »

Svaret dröjde inte länge. Om det sedan faktiskt varit ett svar på min begäran hade det varit ännu bättre, om något var det ett erkännande om lögnaktig information i hans omdöme och kommentar...

jag behöver inga proletärer från skåne som brevänner!
Dessutom ser det fint ut på din sida!:-P

Kattmamma, det stör mig lika mycket när folk inte kan hantera sitt eget språk eller ens ställa upp ett enkelt brev korrekt...
exocet
Newbie
*

View Profile WWW
« Reply #14 on: September 05, 2008, 12:23:12 PM »

Ny vändning i ärendet, nu har arne999 hos Tradera begärt ett borttagande av omdömena. Detta är något jag inte har något intresse av, det är bättre att mitt omdöme om honom och min kommentar på hans omdöme om mig får kvarstå så att andra köpare kan bli förvarnade om att något inte står riktigt rätt till med den här säljaren.

--------- Från säljaren via Tradera ---------

Hej Namn1 & Namn2,

Detta är en förfrågan från arne999, om att återkalla era omdömen gällande objekt nr XXXXXXXX.

Om du accepterar denna förfrågan kommer det omdöme du har lämnat, samt det omdöme du har fått, automatiskt att tas bort. Det gäller både poäng och skriftlig kommentar. Du kan acceptera denna förfrågan även om en av er ännu inte lämnat något omdöme. Efter att omdömena tagits bort kan ingen av er lämna nytt omdöme gällande denna affär.

Om du avslår förfrågan ligger bådas omdömen kvar. arne999 kan då inte skicka en ny förfrågan gällande samma transaktion. Däremot har du möjlighet att skicka en förfrågan till arne999 vid ett senare tillfälle.

Gör så här:

Besvara denna förfrågan (acceptera eller avslå) genom att klicka på nedanstående länk och följa instruktionerna.

OBS! Förfrågan måste besvaras innan 2008-10-31 18:59

http://www.tradera.com/trader/feedback_removal.aspx?id=xxxxx&aid=XXXXXXXX&tid=xxxxxxx

Mer information:

Säljare: arne999
Objekt: Bulkpaq 52x CD-R
Slutdatum: 2008-08-03 02:57:08

Mottaget omdöme: Ber sig otrevligt åt trots att fakta står i annonsen! Mycket oseriös Traderare!

Ditt lämnade omdöme: VARNING FÖR FRAKTBEDRÄGERI!!! Mycket otrevlig och oförskämd när han avslöjas!!!

Meddelande från Säljare: Är bättre o vara trevliga mot varandra

Bättre att vara trevliga? Lite sent påtänkt, inte sant?

Något som stör mig är att jag inte ges någon möjlighet att vid avslag ange skäl eller lämna medelande, vilket den som begär borttagande har möjlighet att göra...
« Last Edit: September 06, 2008, 02:02:27 AM by exocet » Logged
Pages: [1] 2
  Print  

Jump to: