Tradera Suger
November 21, 2008, 03:18:34 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length

Home   Help Search Login Register  
Poll
Question: Tradera har egna Regler som bryter mot svensk lag, skall man anmäla dem?
anmäl - 5 (100%)
anmäl ej (meningslöst) - 0 (0%)
Total Voters: 5

Pages: [1] 2
  Print  
Author Topic: PUL Personuppgiftslagen  (Read 2477 times)
Gabriela Edberg
Newbie
*

View Profile WWW
« on: April 24, 2007, 12:43:25 AM »

Ny artikel på www.realtid.se Läsvärt
http://www.realtid.se/ArticlePages/200704/23/20070423170506_Realtid251/20070423170506_Realtid251.dbp.asp
T W
Newbie
*

View Profile
« Reply #1 on: April 24, 2007, 03:38:36 PM »

Trevlig läsning!

Ja, Tradera förnekar sig aldrig.....

Min dotter blev för någon dag sedan avstängd på grund av obetald faktura.
Problemet är bara att fakturan är betald, och satt på Traderas konto INNAN avstängningen.
Med andra ord så använder man på Tradera avstängningar som en sorts straff, utan att längre ha något fog för detta.

Som sagt, Tradera suger! Angry

admin
Administrator
Full Member

View Profile Email
« Reply #2 on: April 25, 2007, 01:45:18 AM »

Angående PUL så har en anmälan skickats till datainspektionen.
Vi väntar på svar!

Traderasäljare
Newbie
*

View Profile
« Reply #3 on: April 25, 2007, 02:03:24 AM »

Själv tipsade jag Aftonbladet. Smiley För jag tycker absolut att det är värt att uppmärksammas. Det står dessutom i deras användaravtal under punkt 12 att man har rätt att avsluta medlemsskapet, så jag tycker att det är lite konstigt att man inte kan göra det i verkligheten. Avstängning (då man bara inte kan logga in på kontot längre men det fortfarande finns kvar) och avslutning av kontot är ju absolut inte samma sak.
Traderasäljare
Newbie
*

View Profile
« Reply #4 on: April 25, 2007, 02:05:54 AM »

Förresten, vad innebär omröstningen i början av denna Topic?  Huh
"Tradera har egna regler som bryter mot svensk lag
1
2"
Själv röstade jag på 1:an, men borde det inte finnas svarsalternativ efter siffrorna? Smiley
Gabriela Edberg
Newbie
*

View Profile WWW
« Reply #5 on: April 25, 2007, 02:13:01 AM »

Soory jag fattade inte hur man skulle ställa in det he kanske admin kan hjälpa mig ska vara om att anmäla dem 1= anmäl 2 anmäl dem inte [meningslöst]
admin
Administrator
Full Member

View Profile Email
« Reply #6 on: April 25, 2007, 02:44:01 AM »

fixat  Smiley

Gabriela Edberg
Newbie
*

View Profile WWW
« Reply #7 on: April 25, 2007, 02:59:57 AM »

Tongue Tackar för hjälpen Admin....
--------------------------------
detta svar fick jag av tradera då jag ville att de skulle ta bort mig ur deras databas
>> Vad gäller uppgifter så har ni godkänt att dessa sparas i vårt system efter en avregistrering, detta gjorde ni när ni godkännde vårt användaravtal vid registreringstillfället.
>>
>> Ha en trevlig torsdag!
>>
>> Med vänlig hälsning
>>
>> Chris på Tradera.com
>>
>> www.tradera.com
regeln gäller avregistrering men nu är det så att jag vill bli bortagen ur erat register men tradera verkar inte kunna förstå detta med PUL Lagen
jag mejlade dem länken till PUL men dom verkar inte va läskuninga på andra hemsidor och vad lager säger det kallas nog ordblindhet eller analfabet. Undecided
admin
Administrator
Full Member

View Profile Email
« Reply #8 on: May 18, 2007, 04:32:54 AM »

Anmäl dem till Datainspektionen!

Om de inte har några mer affärer med dig är de SKYLDIGA enligt PUL att ta bort din information ur sitt register.

Gabriela Edberg
Newbie
*

View Profile WWW
« Reply #9 on: May 19, 2007, 04:34:43 AM »

2 anmälningar är skickade får se hur lång tid det tar,jag tror de samlar information och vill ha in fler anmälningar.
Gabriela Edberg
Newbie
*

View Profile WWW
« Reply #10 on: July 18, 2007, 03:40:21 AM »

Svar ifrån datainspektionen
Företaget ska se till att personuppgifter inte bevaras under en längre tid än vad som är nödvändigt med hänsyn till ändamålet. Det innebär bland annat att uppgifter i ett medlemsregister eller kundregister ska gallras då medlems-/kundförhållandet avslutats och samtliga mellanhavanden mellan parterna slutligt reglerats. En omständighet av betydelse för bedömningen om av om mellanhavandet anses avslutat kan vara om en vara eller en tjänst har levererats och om varan eller tjänsten till fullo är betald.
Om du inte redan har begärt ett s.k. registerutdrag enligt 26 § personuppgiftslagen bör du göra det för att få veta vilka uppgifter om dig som behandlas. En ansökan om registerutdrag ska du göra skriftligen till företaget och ansökan ska vara undertecknad. Du har rätt att kostnadsfritt en gång per år få ett registerutdrag.
Enligt 28 § personuppgiftslagen är det företag som behandlar personuppgifter skyldiga att på begäran av den registrerade rätta uppgifter som behandlas i strid med lagen. Det kan t.ex. handla om att oriktiga uppgifter har registrerats. När någon begär rättelse bör företaget skyndsamt utreda om begäran är befogad och snarast vidta rättelse.
Om du anser att en uppgift är oriktig bör du alltså vända dig till företaget för att begära rättelse. Om företaget inte rättar uppgiften och du inte heller får någon rimlig förklaring till varför, får du återkomma till Datainspektionen.
Gunilla Öberg
Gabriela Edberg
Newbie
*

View Profile WWW
« Reply #11 on: July 20, 2007, 03:47:57 AM »

Har nu skickat in ett KRAV till tradera att ta bort alla uppgifter väntar med spänning på svar ifrån dem hur de tänker göra men det är antagligen som vanligt med dem svarar inte  utan låtsas som det inte finns jag uppmanar fler till att skicka in ett krav om att bli borttagna ur traderas register mer info om detta kommer   
Tony Westman
Newbie
*

View Profile
« Reply #12 on: July 20, 2007, 04:04:13 PM »

Bravo!

Kommer att skicka in en sån begäran jag också!! Cool
SkyForce
Newbie
*

View Profile
« Reply #13 on: July 27, 2007, 11:12:53 PM »

Detta är så vitt jag förstår felaktigt. Endast i fall då man varit enbart köpare så har man rätt att få sina personuppgifter raderade. Men så fort man varit säljare och således har ett fakturaförhållande med företaget Tradera så träder bokföringslagen in som säger att företaget måste spara dina uppgifter i upp till 10 år och den lagen står över PUL.

Gabriela Edberg
Newbie
*

View Profile WWW
« Reply #14 on: July 28, 2007, 04:51:13 AM »

om det är felaktigt varför upplyser inte tradera det i sina medlems regler då som man godkänner avtalet vid registrering.då jag är avstängd så kan jag inte godkänna några avtal och skall då således inte längre va medlem hos dem och jag vill då inte längre ha minna uppgifter kvar hos dem .
Pages: [1] 2
  Print  

Jump to: