Här ska ni få läsa nått intressant! Jag har en vännina i USA som en stylist och har kontakter med folk som har kontakter med fabriker som tillverkar designer kläder så som Burberry, Chloe, Marc Jacobs osv.
Jag har köpt in fabrikeernas "factory over run" produkter. Det är alltså inte kopior, dessutom har tullen gått igenom mina paket utan anmäkning.
Förra veckan blev jag avstäng....så här skriver de.
Mail 1
"Ditt konto har spärrats då det har förekommit en del olovlig handel från det.
Som du säkert känner till så är det är inte tillåtet att sälja märkeskopior på Tradera. Detta framgår
av vårt användaravtal som du godkände när du registrerade kontot.
Om det är så att du har tillåtelse att bedriva denna handel så kan vi självklart återaktivera ditt konto. Vi behöver då få in ett äkthetsbevis från varumärkesinnehavarna samt kontaktuppgifter till dessa.
På det sättet kan vi verifiera att du har laglig rätt att sälja dessa objekt.
Hör gärna av dig om du har några fler frågor kring detta."
Mail 2
När vi stänger ner konton på grund av dessa orsaker så kan det bero på att vi blivit kontaktade av märkesrättsinnehavare eller liknande, detta är den vanligaste orsaken när man säljer stora mängder märkesvaror.
Men om det är så att det rör sig om originalkläder så ska det självklart inte vara något problem, då behöver vi dock ha in äkthetsbevis från dessa varumärkesinnehavare så att vi kan se att allting är som det ska.
Dessa regler gäller självklart alla våra medlemmar men på grund av att vi har så mycket auktioner ute dagligen så kan det vara så att vi missar något ibland eller att det resulterar i att vi bara stänger enskilda auktioner om säljaren i fråga inte har så stora mängder auktioner ute.
För att vi ska kunna återaktivera ditt konto så måste dessa villkor uppfyllas från dig:
1. Du får inte lägga upp några märkesvaror alls så länge du inte först kontaktar oss med äkthetsintyg. Vid överträdelse så kommer kontot att stängas permanent.
2. Vi behöver få in en skriftlig och undertecknad bekräftelse på att du godkänner ovanstående och att du tagit del av och godkänner våra annonseringspolicies samt användaravtal.
Märk dokumentet med ditt namn, alias och mailadress och skicka det till:
Mail 3
"Problemet med försäljning av märkesvaror man köpt direkt från fabrik är ju att själva försäljningen ändå oftast är otillåten. Man kan ju känna att det är lite si och så med skälen till varför de inte tillåter annan försäljning, men det är ju trots allt varumärkesinnehavaren som har rätten att avgöra det.
Man kan kort säga att så länge du har tillåtelse att sälja dina varor så får det vara vilket märke som helst, så länge du kan påvisa att du har denna tillåtelse om så skulle behövas.