Show Posts
|
|
Pages: [1]
|
|
1
|
Tradera / Varningar för bedragare / Re: Har vissa säljare anknytning till Tradera?
|
on: March 02, 2007, 12:24:41 PM
|
admin, hittade inte någon tråd, som jag tyckte var en fortsättning på den här, så . . jag lägger här in ett citat av förre vd:n på Tradera som en kommentar: "Jonas Nordlander: Exakt, det är därför man klarar av att jobba hela tiden. Alla brinner för det man gör och gänget blir otroligt sammansvetsat. När vi hade blivit det lilla kärngänget reste vi land och rike runt och träffade folk vi pinpoinat. Vi jobbade jämt och vi bodde hemma hos folk i deras vardagsrum. – Men det var det som gjorde skillnaden för oss. Vi hittade fram till samlarna och entusiasterna och lärde oss vad de behövde och sedan när vi fick igång sajten gjorde vi dem till kategorivärdar och lät dem sköta snacket i forumen." Hela artikeln: http://www.idg.se/2.1085/1.96662#Så det är väl därmed bekräftat, tycker jag.
|
|
|
|
|
2
|
Generella kategorier / Generellt / Re: Är det någon som känner en reporter?
|
on: February 21, 2007, 07:40:32 PM
|
Killen som gjorde reportagen om Tradera och bedrägerier, i Väst-Nytt nu i veckan ( http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=764446) heter Magnus Persson magnus.persson@svt.se mobil 0706-442 221 Kanske kan spinna vidare, beror ju på vad du har i gömmorna, men han har ju tagit tag och belyst lite andra aspekter av Tradera och internet-auktioner, än det som Traderas talesmän påstår. Ung.: "No problems på Tradera, grabben, vi har så bra säkerhetssystem !!!" Så här beskrev han själv bakgrunden till de inslagen (och klargjorde då frågan ställdes att det var inga problem med att kopiera inlägget för att vidarebefordra till intresserade "inga problem, kopiera på:-) Alltid intressant att höra från fler!"): "Hej, det är jag som jobbar för SVT i göteborg. Jag rotar lite i det här med bedragare på både Tradera och Blocket och tänkte försöka belysa detta i ett inslag så småningom. Jag skulle vilja komma i kontakt med någon som blivit lurad och som är villig att ställa upp på en intervju, helst i västra delen av sverige. Höll själv på att bli blåst på Tradera men klarade mig, åkte däremot dit på Blocket istället:(
|
|
|
|
|
3
|
Generella kategorier / Generellt / Re: Forumet
|
on: February 21, 2007, 07:13:19 PM
|
|
Å andra sidan heter ju sidan "Tradera Suger", så det är väl inte helt fel att det mesta har handlat om det. Att det i o m den nya prissättningen på Tradera, blev starka reaktioner och för många "blev droppen . . " som styr över många till just Budera.se, har väl egentligen inte så mycket med den här sidan att göra. (Även om det kan ha påverkat) Den mesta flytten har nog ändå stimulerats av diskussioner på Tradera Café.
Dessutom är ju behovet att diskutera Budera, här, minimalt, eftersom man (i a f än så länge) kan diskutera och framföra sina synpunkter direkt till dom ansvariga där. Och dessutom få svar och och ett vänligt bemötande.
Det var ju bristen på relevant kommunikation med Tradera och deras inkonsekventa behandling av sina medlemmar, som väl gav anledning till att den här siten såg dagens ljus.
Och Tradera's märkliga cirkuskonster när det gäller att försvara sin särbehandling av vissa av sina medlemmar, sitt manipulerande av siffror, och nonchalans mot sina medlemmars upplevelser på Traderas site, räcker fortfarande gott och väl till många inlägg, och min rekommendation är att inte tappa dagens fokus genom splittra forumet. Ska Budera särskådas så finns det ju mängder av andra auktions/försäljnings-siter som några tycker också ska diskuteras!
|
|
|
|
|
5
|
Tradera / Generellt Tradera / Re: Insideinformation från Tradera
|
on: February 21, 2007, 03:43:19 PM
|
Är det uppgifter som man kan lita på, då kan vi väl göra slag i saken direkt! Vi hjälper ebay med att tömma Tradera, och det borde kunna ske snabbt! Inte en auktion förrän Tradera bevisar genom agerande att denna information är felaktigt. Ovasett, inte tusan väljer JAG ebay.se i stället! Budera är helt OK. Kompletterat med mer lokala sälj-kanaler.
|
|
|
|
|
8
|
Tradera / Varningar för bedragare / Re: Har vissa säljare anknytning till Tradera?
|
on: February 20, 2007, 05:05:49 PM
|
Om Modo12 har så bra kontakter på Tradera varför ringer de inte bara upp honom och säger åt honom att ändra eller stänga ner sina otillåtna auktioner istället för att Tradera skall stänga ned dem? Diego kan väl själv gå in och ändra det i auktionen åt honom direkt...?
Nja, det förstår dom nog, att det skulle väl se märkligt ut! De flesta andra auktioner med liknande "problem" får ju en snygg "blaffa" med "Otillåten auktion!" i st f rubriken. Och den som anmäler auktionerna skulle nog anse, att det som påstås om modo12's "VIP-card" på Tradera därmed bekräftades. I st så stängs auktionerna ned som brukligt, med byte av rubrik. När sedan auktionen hamnat i arkivet för avslutade kan man, när det lugnat sig, "pilla" lite med dom igen, utan att det väcker så mycket uppseende, och ger ett bättre intryck på nya kunder som kollar där.
|
|
|
|
|
9
|
Tradera / Support historier / Re: Vilka är den nya support personalen på Tradera? Namn
|
on: February 20, 2007, 12:59:35 PM
|
|
Här en lista . . .
av de som gjort sig mödan att besvara mina mail till Tradera-supporten. I några fall har det gått fort (2-3 dagar) i några har det krävts åtskilliga påminnelser och dröjt mycket länge innan jag ens fått bekräftelse på mitt mail (ett ärende från sep-06 fick jag en reaktion på först nu i feb-07. Och då hade problemet "löst sig av sig själv" dagen innan svaret kom!!!!) Många gånger får jag inget svar alls!
Och jag tror inte det har med person utan mer på hur "känsligt" ärendet bedöms vara! Men visst det är ju någon som tar beslutet att förhala, troligtvis en "domare" som mest håller till i bakgrunden.
Listan är bara en upprabbling av kontakt-namn (troligen ofta ett arbets-namn vilka naturligtvis är utbytbara, så det är egentligen svårt att säga om det är någon som slutat/kommit till) i den ordning som jag kontaktats från dagens datum och bakåt, utan rangordning.
Fått svar från hittills 2007 Alexandra Cassandra Amanda Sara Anna-Carin Emil David Mats Jennie Mattias
Fått svar från under 2006 Carina Diego Christall Katri Anna Peter Mats Jennie Mattias Anna-Carin Mattias B Alexandra David Malin Christer
|
|
|
|
|
10
|
Tradera / Traderas Regler / Re: Varför stängs vissa ner men inte andra?
|
on: February 20, 2007, 11:53:26 AM
|
|
Slumpen, jay, slumpen! (Eller en person med förmåga att övertyga)
Ur Traderas villkor:
"Vi har rätt att tills vidare avstänga en Medlem som bryter eller tycks bryta mot dessa Villkor. Om en Medlem har erhållit negativ omdömespoäng kan denne komma att avstängas från Tjänsten.
Vi förbehåller oss rätten att, efter eget gottfinnande, avsluta en Medlems medlemskap i Tjänsten."
|
|
|
|
|
11
|
Tradera / Traderas Regler / Re: Får man ha flera konton?
|
on: February 20, 2007, 11:45:38 AM
|
|
Jodå! Traderas regler gäller för alla, det är bara att nivå och tillämpning varierar efter godtycke! För t.o.m. det har man med i reglerna:
"Vi har rätt att tills vidare avstänga en Medlem som bryter eller tycks bryta mot dessa Villkor. Om en Medlem har erhållit negativ omdömespoäng kan denne komma att avstängas från Tjänsten.
Vi förbehåller oss rätten att, efter eget gottfinnande, avsluta en Medlems medlemskap i Tjänsten."
|
|
|
|
|
12
|
Tradera / Generellt Tradera / Re: Budtrissning
|
on: February 20, 2007, 11:30:45 AM
|
|
Min kommentar om "kodade" eller "signerade" alias, bygger på en diskussion på Tradera, där man just snackade om alla gamla 0-konton, som registrerats inom MYCKET korta tidsrymder. Det noterades att flera av dessa slutade med samma tecken. I ett fall hittades lätt 15 - 20 alias som hade reggats i stort sett samtidigt och som alla hade identiska tre tecken som avslutning (Andra exempel hittades också med 2 alt 3-ställiga "id-tecken".)För många fakta som "klibbar ihop" för att det skulle vara en slump.
Varför en "signatur" då? Ja, eftersom det identifierar en egenhet med aliaset, så måste det ju var för statistiken. Som i sin tur exv. kan utgöra underlag för ersättning i f h t antalet registreringar.!!??
|
|
|
|
|
13
|
Tradera / Generellt Tradera / Re: Budtrissning
|
on: February 17, 2007, 01:50:13 PM
|
och ännu mer misstänksamt ut när budgivarens namn ändras helt plötsligt efter att dom fått information om att folk misstänker fusk...pengar är allt i dagens samhälle något mer tjänar dom nog inte på det.
Ja, DET verkar MYCKET MÄRKLIGT. Varför ändra ett alias som är korrekt och följer de regler som gäller på Tradera. Ett alias som inte har någon historia, eftersom det aldrig använts! Och att det sker mitt i en budgivning, med höga belopp i potten! Verkar helt obefogat och saknar all sans och förnuft. Hur cool är man, om man mitt i en auktion som gäller flera hundratusen kronor, skriver till Tradera och ber att få ändra sitt nick! Hur kan Tradera, i ett sådant läge, godkänna en sådan önskan? Nej, sannolikheten att allt inte står rätt till är nog ganska hög. Och de sista siffrorna är antagligen "kod" enligt mönster som omnämnts på annan plats. OCH DE SIFFRORNA LIGGER KVAR!! Hallå!! OBS! Det KAN ju faktiskt vara så, att företaget som står för produkten, är med på noterna. Om produkten såldes till ett för lågt pris, vore det ju inte så lyckat betyg för den, och dessutom blir välgörenhetsbidraget inte så mycket att skryta med i ev. marknadsföring! Outgrundliga äro kapitalets vägar . . .
|
|
|
|
|